תרמו לצהר

על מאכלים מיובאים ומתחלבים

מאת הרב משה ביגל

הנה שלש שאלות שהגיעו אלי לאחרונה:

א. קניתי מאכל מיובא מחו"ל (צנימים מפורטוגל המיובאים ע"י וילי פוד) שעליו מדבקה בעברית הכוללת את רשימת החומרים שבמאכל. ע"פ הרשימה המוצר מכיל "חומרים מתחלבים", והנה למרות זאת הכיתוב על המדבקה מורה כי מדובר במוצר כשר פרווה באישור הרבנות הראשית לישראל. כיצד ייתכן שמצר יכיל חומרים מתחלבים והוא יהיה פרווה?

ב. על אריזת אותו מוצר, בכיתוב האנגלי, מופיע בפירוש בין המרכיבים חלב. אם כך לא ברור לי כיצד הרבנות הראשית מגדירה את המוצר כפרווה ?  

ג. מצאתי במרכול מאכל המיוצר בחו"ל שבעבר נהגתי לקנות אותו, ובאתה עת היה עליו סימון כשרות ואישור של הרבנות הראשית לישראל. הפעם, לעומת זאת, סימון הכשרות היה חסר וברצוני לדעת, האם מאחר ובעבר ראיתי שהיה עליו סימון כשרות ניתן גם כעת לאכול אותו?  

 

תשובות

א. על חומרים מתחלבים – חומרים מתחלבים הם חומרים העשויים מלציטין המופק מסויה או לפתית, שהם כידוע צמחיים וממילא הם גם פרווה. תפקיד חומרים אלו בתעשיית המזון הוא לערבב ולמוסס בין חומרים שאינם מתערבבים או מתמוססים יחדיו, כמו שמן ומים לדוגמה. לחומרים  מתחלבים יש תכונות המאפשרות להם להתחבר לחומרים לא מסיסים ולמזג ביניהם ובכך ליצור מרקם אחיד. חומרים מתחלבים נפוצים בתעשיית המרגרינה, המיונז, הגלידה, השוקולד ועוד. כאמור, כעת ברור שאין כל קשר בין חומר מתחלב לחלב, ושהחומר כשלעצמו הוא צמחי ופרווה.

ב. סתירה בין כיתוב העברי לכיתוב באנגלית על אותו מוצר – מפעלים בחו"ל אינם מיצרים בד"כ מוצרים כשרים באופן סדיר, מאחר ולמוצרים שכאלה אין דרישת שוק בעולם. כאשר מוצר מסוים עומד לעבור יבוא לארץ, עובר המפעל, או חלק מפסי הייצור,  הכשרה מיוחדת, הכוללת לעיתים גם שינויים בהרכב המזון. הצנימים שקנית הם חלביים בד"כ והם מכילים חלב, כפי שראית בכיתוב האנגלי ע"ג האריזה. יחד עם זאת, המוצר שראית במרכול שיש עליו כשרות, יוצר לאחר הכשרת המפעל ולכן יש גם שינויים במרכיבים כמו הוצאת החלב מהמוצר והפיכתו לפרווה.

ג. על מוצר זהה ללא אישור כשרות–  על פי החוק חייב כל מוצר מזון המיובא מחו"ל בפתקית הכתובה עברית ובה מידע על מרכיבי המזון, שם היצרן והיבואן. מוצר כשר חייב גם באישור כשרות של הרבנות הראשית לישראל. מוצר המיובא ללא כיתוב בעברית או שיש עלי רק אישור כשרות של גוף בחו"ל איננו תקין וקשה לסמוך על כשרותו. ישנם  זיופים רבים בנושא זה, ולא פעם נמנעת הרבנות מלהעניק אישורי כשרות בשל רמת השגחה ירודה. ברבנות הראשית ישנה מחלקת יבוא המתמחה, בין השאר, בזיהוי גופי כשרות אמיתיים בחו"ל, ולכן הכיתוב בעברית הכולל את אישור הרבנות הוא המדויק והנכון למוצרי מזון מחו"ל המשווקים בישראל.

לעיתים משווקים בארץ, מאכלים ללא כשרות הזהים בחזותם למאכלים אחרים- כשרים. לעיתים מדובר אפיל באותו יצרם ובאותו יבואן, אלא שהפעם אין על המוצר כיתוב בעברית ואישור כשרות של הרבנות הראשית לישראל. יש לדעת כי מוצר זה איננו כשר, למרות דמיונו למוצר האחר- הכשר, זאת מאחר והמפעל לא הוכשר לפני יצורו.

מקרה אחר, נפוץ מאד, הוא יבואן המזמין בחו"ל מוצר כשר באישור הרבנות הראשית, ולאחר שהמשלוח הכשר נמכר, הוא ממשיך לייבא אותו אולם הפעם ללא הכשר וללא אישור כשרות תוך תקווה שההרגל יגרום לאנשים להמשיך ולקנות אותו גם כך. מכאן שיש להקפיד על אישור כשרות של הרבנות הראשית לישראל בכיתוב עברי בלבד.   

      

הרב משה ביגל הוא רבה של מיתר ומרבני 'צהר'