תרמו לצהר

בודדה במערכה

מאת אלישיב רייכנר

הימים הם ימי בית שני. יוון העתיקה שולטת בארץ ישראל ומשפיעה רבות על הקהילה היהודית המקומית. שולמית, נערה יהודיה יפה וחכמה מבית מתיוון נחטפת ונמכרת לעבדות. היא מובאת יחד עם שפחה כותית לביתו של יאניס, אציל יווני ופילוסוף, ידידו של המלך המקומי. היחסים בין יאניס לשולמית מתחילים במתח גדול, עוברים לדו שיח פילוסופי מתמשך על היהדות ועל התרבות היוונית, ומסתיימים באהבה גדולה שמתמודדת עם קשיים רבים, ויכולה להם. ברקע פורץ בישראל, המרד של בני מתתיהו בשלטון היווני והקשר בין שולמית ליאניס מקבל משמעות שונה ומשמעותית.

שני ספרים עלו בראשי במהלך הקריאה המהנה ברומן ההיסטורי שכתבה אורנה בורדמן. הראשון הוא מגילת אסתר. גם שם עומדת במרכז העלילה נערה יהודיה יפה המובאת אל בית המלך, ומשתמשת במעמדה להציל את בני עמה. שולמית, גיבורת הספר של בורדמן, הופכת במהלך העלילה לסוכנת כפולה, המסייעת למכבים המורדים במלחמתם ביוונים. באמצעות קשריה עם צמרת השלטון היווני, היא מצליחה לספק נשק ומידע לאחיה המורדים ומשלמת על כך מחיר חברתי לא קל, ממש כמו אסתר.

הספר השני שקפץ לי במהלך קריאת החלק הראשון של 'בודדה במערכה', הוא ספר הכוזרי. הדיונים בין שולמית ליאניס דומים לדיונים בין החבר למלך כוזר, וגם תוצאותיהם דומות. ההבדל בין הכוזרי לספר של בורדמן הוא כמובן העלילה שכמעט ואינה קיימת בכוזרי, ואילו אצל בורדמן היא זו במרכז, והדיונים לוקחים בה חלק משני. 

אורנה בורדמן, ספרנית בעלת תשובה מהישוב מעלה חבר הסמוך לקריית ארבע כיוונה את הספר שלה, לקהל יעד מבוגר, אך בהוצאת ידיעות קטלגו את ספרה בספריית ה'פרוזה עשרה' המיועדת לבני נוער. למרות שגם מבוגרים עשויים בהחלט ליהנות מהספר, אני דווקא מחזק את הבחירה להכתיר את הספר של בורדמן כמיועד לנוער, ולו בגלל שהיעוד הזה עשוי לגרום ליותר בני נוער לקרוא את הספר החשוב הזה.

חשיבותו של הספר, מעבר להנאת הקריאה בו, נובעת משתי סיבות. הראשונה היא התוכן המעשיר שמלמד רבות על תקופה חשובה בהיסטוריה של עם ישראל, שבעוד מספר שבועות נחוג את החג שהרווחנו ממנה. אמנם מדובר בעלילה דמיונית, ובכל זאת, בורדמן הקפידה על נאמנות לרקע ההיסטורי, 'שתלה' פה ושם דמויות אמיתיות כמו יהודה ויהונתן המכבים, ובסיום הספר אף הקדישה מספר עמודים לתיאור היסטורי של התקופה. בנוסף, הספר של בורדמן גם מלבן היטב את מערכת היחסים המורכבת של התרבות היהודית עם התרבות היוונית. מכיוון שההתמודדות המודרנית של היהדות עם תרבות המערב, היא במידה רבה המשכה של ההתמודדות עם התרבות היוונית, הספר מקבל חשיבות אקטואלית, ובמהלך הקריאה קשה להימלט מהדמיון בין התרבויות הזרות.

סיבה נוספת שבגינה חשוב שבני נוער יקראו את הספר, היא השפה המיוחדת שלו. בניגוד מוחלט למרבית ספרי הנוער החדשים, בורדמן הקפידה על שפה גבוהה ועשירה שאמנם תאתגר מעט את הצעירים, אבל בסופו של דבר הם ירוויחו ממנה. 

ועם זאת, למרות שהורים ומחנכים ישמחו להמליץ על הספר לילדיהם ולתלמידיהם, חשוב לציין שהספר של בורדמן הוא קודם כל רומן סוחף עם עלילה מסקרנת, כך שאין צורך לשווק אותו בעטיפות חינוכיות.

בודדה במערכה, הוצאת ידיעות ספרים

אלישיב רייכנר, עיתונאי במקור ראשון וחבר מערכת "נקודה"